דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירה חופשית בתחום הפנסיוני לאחר חוק ההסדרים 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 1043   [ נצפה 4894 פעמים ]

בחוק ההסדרים התשס"ב שעבר בשבוע שעבר בכנסת נחבא לו תיקון חשוב שהעביר שר האוצר סילבן שלום ומגיעות לו ברכות על כך .

חוק ההסדרים למשק המדינה התשס"ב 2001 גמלאות לעובדי המדינה-מעבר לפנסיה צוברת , מאפשר לראשונה בחירה חופשית של העובד בלבד את ההסדר הפנסיוני , שיחפוץ בו . העובד יכל לבחור את קופת הגמל לקצבה שיחפוץ בה , בלי כל קשר לבחירת האיגוד המקצועי.
זהו הישג חשוב מאד שמשחרר את העובדים מכבלי ההסתדרות הכללית .
זהו קצה אור במנהרה חשוכה ,שבמסגרתה נכפתה לאחרונה על עובדי הרשויות המקומיות בחירה משונה בהליך מכרז משונה , עם קרן פנסיה אחת שזכתה , כשיועץ המכרז היה דן שפריצק , שעמדותיו החד ערכיות מאד מאד שנויות במחלוקת.

כאשר מנכ"ל הביטוח הלאומי אומר , שלא יהיה מספיק כסף לתשלום קצבאות הזקנה , כאשר מימונו של חוק בריאות ממלכתי בצרות , כאשר מתפרסם בעיתונות שגרעונות קרנות הפנסיה ההסתדרותיות עומדים על 130 מיליארד שקל וכאשר קרן פנסיה מסוימת זוכה במכרז מאד מסוים של עובדי הרשויות המקומיות ובמקביל מבקשים בהסתדרות פנסיה ממלכתית , אני מוטרד וכל אזרחי המדינה צריכים גם הם להיות מוטרדים.
בחירה חופשית של זכויותיו הפנסיוניות של העובד הינה צורך השעה .

ישראל מודל 2002 עדיין לא השתחררה מהקשרים העבותים של הבולשביזם ועליה לעשות צעדים חיוניים בכיוון ליברליזם וחופש הפרט ובהקדם.

לישראל הפוליטית יש סדרי עדיפות בוערים יותר , אולם אט אט מחלחל לו הרעיון במסדרונות של בכירי הממשל , שלפיו חייבים להתמודד עם בעית הגרעון האקטוארי של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות והקרנות עם הבטחת התשואה , שעדין נותרה לקרנות החדשות. ברור היום לכל בר בי רב, שהמדינה לא יכולה לקחת על עצמה התחיבויות שלא תוכל לעמוד בהן , כמו שברור שניתן להשיג תשואות גבוהות יותר מהאג"ח הממשלתיות בהשקעות תשתית לטווח ארוך. הרעיון מחלחל אולם עד כה נעשה מעט מאד בלשכתה של המפקחת , ציפי סמט , על מנת להתמודד עם בעית הבעיות . היכן היו עד היום היא וסגנה שצמוד אליה הטוען היום כי " קרנות הפנסיה מציגות מצג שווא " - האם זרים הם בארצנו - ! וכיצד יסבירו את חוסר פועלם עד היום בתחום כה אקוטי למדינת ישראל , עליו היו אמורים להיות אמונים - !
כאשר יש קרוב למיליון עובדים בישראל ללא ביטוח פנסיוני המערכת צריכה לעבור רביזיה . על המדינה לעבור להסדר פנסיה ממלכתית ברובד הבסיסי של קיומו של העובד או לתת סבסוד ישיר למקבלי פנסיה בעלי הכנסה נמוכה במקום להבטיח תשואות לקרנות.

הבית התחתון של הפרלמנט בגרמניה אישר רפורמות במערכת הפנסיה בגרמניה . בצרפת התקיימו באותה עת הפגנות אלימות בנושא הפנסיה . מדינות המערב כולן מתמודדות עם המורכבות של המערכות הפנסיוניות . בשנת 2025 תהיה שליש מאוכלוסיית העולם בת 65 ומעלה וכבר קיימות בעולם תוכניות פנסיה רבות , שפשטו רגל . יש מדינות המציעות להעלות את דמי הגמולים ב20% , או לחילופין להעלות את גיל הפרישה לגיל 74 . לאחרונה התייחס לסוגיה גם בית המשפט העליון בישראל בהמליצו לתת את הדעת לכך שלא כל אדם בגיל 65 רוצה לפרוש , מאחר שגמלתו אינה מספקת .

במגמה לקדם את יציאת המשק מהמיתון ולחזור לצמיחה , הייתי ממליץ בחום לשלוח את קרנות הפנסיה להשקעות תשתית פיזית : כמו רכבת הפרברים , כביש חוצה ישראל ורכבת תחתית לת"א כמו גם להשקעות תשתית אנושית מניבות. אגב כך , שמחתי לראות שאיגוד קרנות הפנסיה הפרטיות החדשות מצדד בהפניית כסף הדרגתית לשוק ההון ובמקביל מתמודדת מבטחים ביחד עם קבוצת אנגל ודגרמונט הצרפתית במכרז Bot להתפלת מים בחיפה.

הדרג המחליט באוצר ובממשלה צריך לעשות מעשה על מנת להבטיח , שאזרחי המדינה לא יצטרכו לשאת בנטל הפנסיוני של עוד קרנות פנסיה ותיקות , כפי שארע בקרן פועלי הבנין , שקבלה סבסוד של 480.7 מיליון ש"ח בשנת 1999 מהעתודה האקטוארית שאצל החשב הכללי באוצר .

תמיהה רבה מתעוררת : מהו אותו " תהליך הבראה " שקרן פועלי בנין עוברת , שאזרחי המדינה נושאים בנטל שלו ואשר פורסם בדו"ח השנתי לשנת 1999 של אגף שוק ההון , האם הוא כולל גם החזרת נכסים בסך 0.5 מיליארד ש"ח ע"י ההסתדרות כפי שטען מנכ"ל קרן פועלי הבנין , שהופקעו ע"י קרן פועלי הבנין , לטענתו.

בדו"ח השנתי של משרד האוצר, אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון שהתפרסם לא מזמן מצאתי הסבר למונח שלא הבנתי : תהיתי כיצד יכול להיות שבקרן פועלי הבנין 6000 עמיתים פעילים ו- 20,000 פנסיונרים - את התשובה תוכלו למצוא בדו"ח השנתי של אגף שוק ההון ותחשבו עליה הרבה , בעיקר אם הינכם חברים בקרן פנסיה הסתדרותית : כתוב שם התאפסות נכסים : " בחלק גדול מקרנות הפנסיה תלווה בחוסר יכולת לעמוד בהתחיבויות , מאחר והנכסים יתאפסו לפני שקרנות הפנסיה יעמדו בכל התחיבויותיהן כלפי העמיתים הפעילים והפנסיונרים " ??

קרן הפנסיה של פועלי הבנין קבלה בשנת 1999 סיוע בסך 480.7 מיליון ש"ח , שהועבר מהעתודה האקטוארית שנצברה בחשב הכללי ".

לפי פרסום מעריב ביום 23.01.01 הוצג לועדה המייעצת לממונה על שוק ההון דו"ח על הריכוזיות הגבוהה בקרנות הפנסיה : 80% מהפעילות מתרכזת בקרנות מבטחים מקפת וקג"מ , שממשיכות במדיניות הסבסוד הצולב עם הקרנות החדשות שלהן ובכך נפגעת התחרות עם הקרנות הפרטיות .זו ודאי לא היתה הכוונה בהחלטת הממשלה 5156 ממרס 1995 שאמרה : " הממשלה תהיה אחראית למילוי התחיבות קרן הפנסיה כלפי המבוטחים , בכפוף לביצוע תוכנית הבראה בקרן הפנסיה " . האם לא די בפרסום לפיו בשנת 99' צברו הקרנות גרעון של 47 מיליארד ש"ח בכדי להחליט , שיש לשחוט את ה"פרה הקדושה " הנוגעת לפנסיה .

על מנת להבטיח את חסינותה של המערכת הפנסיונית במדינה מפני קריסה כללית יש להתמודד עם הבעיות ולא לטאטא אותן מתחת לשטיח . צריך שר אוצר אמיץ , ראש ממשלה חזק , ומפקח על שוק ההון בעל מקצוע עם אומץ ניהולי , שיתמודדו עם הבעיות ויחליטו להרים את המשק מדרגה גדולה קדימה . יש להכניס את קרנות הפנסיה למעורבות שקולה בשוק ההון , אחרת יגיע מצב בעוד מספר שנים לא רב שבו תתפוצץ הפצצה הפוליטית של קרנות הפנסיה .

על המדינה להבטיח ; שעצמאי וכן שכיר ברבדים הנמוכים של החברה לא יפלו לנטל על החברה , כשיפסיקו לעבוד , שתובטח להם פנסיה בסיסית מינימלית ,או באמצעות פנסיה ממלכתית בסיסית (שלא באמצעות הקרנות הקיימות) לפי מספר שנות העבודה , או באמצעות סבסוד ישיר לעובד , במקום להבטיח פנסיה מסובסדת בעיקר לעובדים בחברות המאורגנות הגדולות במשק.
כיום עיקר מעייניה של ההסתדרות נתון לייצוג העובדים בגופים המאורגנים הגדולים במשק , שלהם כוח לחץ ולאו דווקא לעובדים בשכבות החלשות להם אין כוח פוליטי ולא כוח לחץ. הבחירות להסתדרות אמנם מביאות את עמיר פרץ לעשות פוזת צילום של מגן העובדים , אולם ברור לחלוטין שהאינטרסים הכלכליים של ההסתדרות ,שהיום חשיבותם ועוצמתם מוגברת , גוברים על האינטרסים של העובדים , שאם לא כן , מדוע אינה משחררת אותם מכבליה ומאפשרת חופש בחירה של ההסדר הפנסיוני האישי של העובד - ומדוע זה ממש ממש במקרה זוכה קרן פנסיה הסתדרותית זו או אחרת בביטוח העובדים -

הגיעה העת שחוקי יסוד כמו חוק יסוד כבוד האדם וחרותו וחוק יסוד חופש העיסוק יהוו נדבך משמעותי גם בתחום ההסדרים הפנסיוניים , כך שיתאפשר לפרט להחליט היכן יבטיח את זכויותיו הפנסיוניות ללא התערבות של גורמים אינטרסנטיים כמו ההסתדרות . בחירה חופשית של העובד היא צו השעה .
דר' שלמה חזן, מומחה למערכות פנסיוניות והסדרי פרישה ברשויות מקומיות גופים ציבוריים ופרטיים. נמנה על צמרת ענף הביטוח הפנסיוני בישראל .
www.keday.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב